|
|
|
Kyrkomötet
Budgetutskottets betänkande
2006:1
|
|
|
Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007–2009
|
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas skrivelsen KsSkr 2006:1, Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007–2009 med dit hörande motioner. Under sina överläggningar har utskottet haft tillfälle att ställa frågor till företrädare för Kyrkostyrelsen och till revisorerna.
Med undantag för ett riktat utvecklingsstöd föreslår utskottet att Kyrkomötet beslutar i enlighet med Kyrkostyrelsens förslag. Utskottet föreslår att det riktade utvecklingsstödet som Kyrkostyrelsen föreslår för år 2007 bibehålls på den nivå på 20 miljoner kronor som angavs i 2005 års beslut om planeringsram. För 2008 och 2009 föreslår utskottet att detta riktade stöd tas bort ur planeringsramarna. Utskottet föreslår vidare att ett generellt tillfälligt församlingsbidrag införs 2007 i enlighet med förslaget i motion 2006:40. I avvaktan på en utredning kring den nationella nivåns kapital föreslår utskottet avslag på förslaget i motion 2006:60 om en sänkning av den allmänna utjämningsavgiften. Men utskottet tillstyrker ett förslag i motionen som medför att den allmänna utjämningsavgiften fastslås årligen.
Utskottet menar att det inte tillför något för styrningen av verksamheten att föra in begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter i målformuleringarna och föreslår därför avslag på motion 2006:32.
När det gäller motion 2006:46 finner utskottet att den utveckling som skett när det gäller målskrivningar för insamlingsarbetet bör välkomnas och att kyrkokansliets organisation inte är en fråga för Kyrkomötet att ta ställning till. Därmed föreslår utskottet avslag på motionen.
Till betänkandet fogas Gudstjänstutskottets yttrande G 2006:1y, Kyrkolivsutskottets yttranden Kl 2006:1y och Kl 2006:2y, Ekumenikutskottets yttrande Eu 2006:2y, Ekonomi- och egendomsutskottets yttranden EE 2006:1y och EE 2006:2y samt Kyrkorättsutskottets yttrande Kr 2006:11y.
Beslutet åtföljs av två reservationer och ett särskilt yttrande.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
1. Kyrkomötet beslutar att fastställa inriktningsmål avseende nationella nivåns verksamhet för åren 2007–2009 i enlighet med skrivelsen.
2. Kyrkomötet beslutar att fastställa ramen för de nationella kostnaderna år 2007 till 2 323 miljoner kronor.
3. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2008 till 2 234 miljoner kronor.
4. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2009 till 2 392 miljoner kronor.
5. Kyrkomötet beslutar att medge att kostnadsramen för utjämningssystemet under år 2007 får överskridas om detta finansieras genom ökade intäkter.
6. Kyrkomötet beslutar att medge att kostnadsramen för Internationella avdelningens verksamhet under 2007 får överskridas om detta kan finansieras genom ökade intäkter.
7. Kyrkomötet beslutar att bemyndiga Kyrkostyrelsen att inom budgetramen göra de omdisponeringar som behövs för att nå målen.
8. Kyrkomötet beslutar med anledning av motion 2006:40 att ett tillfälligt församlingsbidrag om 200 miljoner kronor år 2007 skall fördelas efter antal kyrkotillhöriga i respektive församling eller samfällighet.
9. Kyrkomötet beslutar att bifalla motion 2006:60 punkt 1. Ändringen skall träda i kraft den från 1 januari 2007.
10. Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:32.
11. Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:46.
12. Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:60 punkt 2
13. Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:60 punkt 3.
Redogörelse för ärendet
Skrivelsen
Kyrkostyrelsens skrivelse 2006:1
1. Kyrkomötet beslutar att fastställa inriktningsmål avseende nationella nivåns verksamhet för åren 2007–2009 i enlighet med skrivelsen.
2. Kyrkomötet beslutar att fastställa ramen för de nationella kostnaderna år 2007 till 2 173 miljoner kronor.
3. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2008 till 2 254 miljoner kronor.
4. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2009 till 2 412 miljoner kronor.
5. Kyrkomötet beslutar att medge att kostnadsramen för utjämningssystemet under år 2007 får överskridas om detta finansieras genom ökade intäkter.
6. Kyrkomötet beslutar att medge att kostnadsramen för Internationella avdelningens verksamhet under 2007 får överskridas om detta kan finansieras genom ökade intäkter.
7. Kyrkomötet beslutar att bemyndiga Kyrkostyrelsen att inom budgetramen göra erforderliga omdisponeringar i syfte att nå målen.
Motionerna
Motion 2006:32 av Seth Henriksson, Global demokrati och globala mänskliga rättigheter
Kyrkomötet beslutar att begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter ska finnas med i mål och rambudget under planeringsperioden och att arbetet med global demokrati och mänskliga rättigheter ska vara ett prioriterat område för verksamheten.
Motion 2006:40 av Bertil Persson, Tillfälligt församlingsbidrag
Kyrkomötet beslutar – med anledning av KsSkr 2006:1 om mål och rambudget – att ramen för nationella kostnader 2007 ska vara 2 373 mkr, för att ett tillfälligt församlingsbidrag ska utgå med 200 mkr att fördelas efter antal kyrkotillhöriga i respektive församling eller samfällighet.
Motion 2006:46 av Roland Johansson, Mål och måluppfyllelser i årsredovisningen 2005
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i kommande målskrivningar ge församlingsutveckling en mer framträdande roll samt att reflektera över om information och insamling skall vara en eller två avdelningar i framtiden.
Motion 2006:60 av Mats Hagelin, Minska församlingarnas kostnader för den nationella nivån!
1. Kyrkomötet beslutar att ändra 44 kap. 3 § kyrkoordningen till följande lydelse, så att sänkning av den allmänna utjämningsavgiften medges:
Församlingarna skall varje år betala en allmän utjämningsavgift. Avgiften fastställs årligen av Kyrkomötet och beräknas på avgiftsunderlaget.
2. Kyrkomötet beslutar att fastställa den allmänna utjämningsavgiften till 6,5 öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget för 2007.
3. Kyrkomötet beslutar att preliminärt fastställa den allmänna utjämningsavgiften till 6 öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget för 2008.
Andra utskott
Gudstjänstutskottet (bilaga 2) och Kyrkolivsutskottet (bilaga 3) har yttrat sig över skrivelse KsSkr 2006:1. Ekumenikutskottet har yttrat sig över motion 2006:32 (bilaga 4), Kyrkolivsutskottet har yttrat sig över motion 2006:46 (bilaga 5), Ekonomi- och egendomsutskottet har yttrat sig över motionerna 2006:40 (bilaga 6) och 2006:60 (bilaga 7), Kyrkorättsutskottet har yttrat sig över motion 2006:60 (bilaga 8).
Gudstjänstutskottet välkomnar att Kyrkostyrelsen uppmärksammar temat Gudstjänsternas utveckling och förankring och vill peka på att den aktuella samhällsutvecklingen med bland annat ökad religiös mångfald innebär att många nya frågor väcks när det gäller förutsättningarna för gudstjänstlivet.
Kyrkolivsutskottet välkomnar det arbete skrivelsen återspeglar när det gäller en ökad tillgänglighet, satsningar på barn och unga och på flykting- och integrationsarbete. Kyrkolivsutskottet uttrycker också en viss tveksamhet kring det förslag som finns i skrivelsen om ett utökat utrymme för riktat verksamhetsstöd. Man lyfter här fram den viktiga roll stiften har för att prioritera utvecklingsinsatser i församlingarna. Vidare är utskottet tveksamt till att avsatta medel är tillräckliga för att nå de mycket höga ambitioner som finns rörande medlemmarnas relation till och uppfattning om Svenska kyrkan. Kyrkolivsutskottet delar den åsikt som framförs i motion 2006:46 att det bör framgå av den nationella nivåns målarbete att församlingsutveckling är en väsentlig fråga.
Ekumenikutskottet menar att det inte tillför något i sak att föra in begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter i nuvarande målskrivningar för nationell nivå.
Ekonomi - och egendomsutskottet ställer sig positivt till motion 2006:40 när det gäller en återbetalning till församlingarna men menar att den bör gå till de församlingar som har störst behov. Utskottet anser därför att en sådan återbetalning bör gå via stiften som har den nödvändiga kunskapen om ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningarna för församlingarna inom stiftets gränser. Ekonomi- och egendomsutskottet vill avvakta Kyrkostyrelsens utredning kring den nationella nivåns kapital och föreslår därför att motion 2006:60 avslås. Det finns dock en minoritet i utskottet som ställer sig bakom motionen.
Kyrkorättsutskottet har inga kyrkorättsliga invändningar mot förslagen i motion 2006:60 men konstaterar att vid ett beslut om ändring skall datum för ikraftträdande anges.
Utskottet
Skrivelsen
En stark ekonomisk ställning och oförändrad inriktning
I skrivelsen lägger Kyrkostyrelsen fram förslag till inriktningsmål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007–2009. Inriktningsmålen är oförändrade jämfört med föregående års kyrkomötesbeslut. Det ekonomiska resultatet förutses bli något lägre än vad som antogs i rambudgeten för 2006–2008 vilket år 2007 huvudsakligen förklaras av en ökad satsning på ett riktat stöd för församlingsutveckling år 2007. För hela perioden försämras resultatet av en ökad kostnad för IT-system samt omställningskostnader av en förändrad utbildningsorganisation. 2009 års resultat påverkas av genomförandet av kyrkovalet 2009. Finansförvaltningen förutses ge ett något bättre resultat än vad som antogs 2005.
Budgeten redovisar ett positivt resultat för den nationella nivån med 291, 353 respektive 315 miljoner kronor. Vid planeringsperiodens slut förväntas det egna kapitalet uppgå till 5,9 miljarder kronor vilket innebär en konsolideringsgrad på 156 procent jämfört med det målvärde som angetts för eget kapital på Svenska kyrkans nationella nivå.
Utformningen av skrivelsen är något förändrad jämfört med föregående år. Syftet med förändringen är att på ett tydligare sätt relatera verksamheten på Svenska kyrkans nationella nivå till hela Svenska kyrkans förutsättningar och till de ramar som anges av kyrkoordningen.
Kyrkostyrelsen lyfter i sin verksamhetsplanering fram de utmaningar som möter Svenska kyrkan i form av internationella och nationella befolkningsströmmar, de ungas relation till kyrkan, vikten av att kyrkan är tillgänglig och erbjuder delaktighet, de ekumeniska relationerna, den allmänna bilden av Svenska kyrkan, förändringar i välfärdssamhället, förändringar i kyrkans ekonomiska förutsättningar, kyrkans roll i större kriser och i samhällets krisberedskap samt utvecklingen när det gäller gudstjänstfirandet i Svenska kyrkan.
Kyrkofondens styrelse föreslår ett tillfälligt bidrag
Kyrkofondens styrelse föreslår i sin budget ett tillfälligt församlingsbidrag på 200 miljoner kronor att fördela efter antalet tillhöriga i respektive församling. Kyrkofondens styrelse föreslår att kostnaderna för detta tillfälliga bidrag belastar resultatet för år 2007 vilket med detta förslag förutses bli 91 miljoner kronor.
Övriga styrorgan har tagit del av och bekräftat inriktning och mål så som de redovisas i skrivelsen.
Två reservationer i Kyrkostyrelsen
Vid Kyrkostyrelsens behandling av skrivelsen har två reservationer gjorts samt en särskild mening antecknats.
- Marianne Kronberg och Staffan Holmgren reserverade sig till förmån för i första hand en sänkning av den allmänna utjämningsavgiften och i andra hand tillstyrkande av Kyrkofondens förslag om tillfälligt församlingsbidrag. Vidare reserverade man sig mot ett selektivt utvecklingsbidrag 2007 om 50 miljoner kronor samt mot delar av den föreslagna ökningen av antalet tjänster vid kyrkokansliet.
- Marianne Kronberg, Curt Forsbring och Britt Louise Agrell reserverade sig till förmån för ett förslag till skrivning som innebär att frågan om en friare församlingstillhörighet aktualiseras i samtal med staten.
- I en särskild mening antecknas att Hans Wallmark stödjer dessa reservationer.
Motionerna
Global demokrati och globala mänskliga rättigheter som centrala begrepp
I motion 2006:32 föreslås att begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter börjar användas som centrala begrepp för önskad inriktning på arbetet. Motionären konstaterar att begreppet demokrati inte används i någon större utsträckning och att begreppen mänskliga rättigheter och globalt inte används alls i mål- och rambudgetskrivelsen. Motionären anser att detta inte speglar vad som är en önskvärd inriktning och hållning i en kyrkans verksamhetsplanering och föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter i fortsättningen skall användas som centrala begrepp i verksamhetsplaneringen.
Ett tillfälligt bidrag till församlingarna
I motion 2006:40 föreslår motionären att det tillfälliga församlingsbidrag som Kyrkofondens styrelse föreslagit i sin budget blir Kyrkomötets beslut och att detta finansieras genom att Kyrkomötet godtar ett lägre resultat med 200 mkr för 2007.
Förändringar i insamlingsarbetets och församlingsutvecklingens utrymme i planeringen
Motion 2006:46 tar fasta på att fem effektmål som rör insamlingsarbetet har strukits för att de är svåra att följa upp och motionären drar slutsatsen att insamlingsarbetet kanske fått för stort utrymme i målarbetet vilket han anser bör åtgärdas. Motionären föreslår också att församlingsutveckling får en mer framträdande roll i kommande målarbete.
Sänkning av allmän utjämningsavgift och årliga beslut om storleken
I motion 2006:60 föreslås dels att Kyrkomötet skall besluta att ta ställning till nivån på den allmänna utjämningsavgiften varje år, dels att avgiften skall sänkas till 6,5 öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget 2007 och till 6 öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget 2008. Motionären föreslår inga ändringar i budgeten i övrigt vilket måste tolkas som att kostnaderna för denna sänkning finansieras genom en försämring av det ekonomiska resultatet på Svenska kyrkans nationella nivå.
Detta förslag är mycket likt ett ärende i förra årets Kyrkomöte. I sitt betänkande B 2005:1 föreslog Budgetutskottet, med anledning av Kyrkofondens styrelses budgetförslag, samma åtgärd i samband med 2005 års mål och rambudget. Utskottet hade följande motivering:
Utskottet gör bedömningen att det är möjligt och lämpligt att sänka den allmänna utjämningsavgiften med tanke på den ekonomiska situation som råder dels på nationell nivå, dels på församlingsnivå. Utskottet är medvetet om den osäkerhet som råder kring avkastningen av kapitalförvaltningen av det gemensamma kapitalet. Vi menar ändå att i en situation där vi för kyrkan i sin helhet kan förvänta oss en kraftig minskning av intäkterna måste nationell nivå acceptera något högre riskexponering än vad Kyrkostyrelsen valt att föreslå. Riskexponeringen består i detta fall av en något långsammare uppbyggnad av det gemensamma kapitalet till en önskad konsolideringsnivå på 140 procent. Utskottet anser därför att Kyrkostyrelsen i nästa års Mål- och rambudgetarbete skall budgetera med en sänkt allmän utjämningsavgift till sex och ett halvt öre 2007 och sex öre 2008 per etthundra kronor av avgiftsunderlaget. Kyrkostyrelsen får då också bereda nödvändiga ändringar i kyrkoordningen. Utskottet utgår från att de medel som därigenom kan stanna på församlingsnivån används för att förstärka församlingarnas verksamhet. Utskottet föreslår med detta inte några minskningar av föreslagna kostnads- och planeringsramar för den nationella nivån.
I debatten om betänkandet menade Kyrkostyrelsens vice ordförande bland annat att effekterna av förslaget i de flesta fall är marginella, att det var för tidigt att börja tappa av på den nationella nivåns kapital och att det skulle vara alltför smärtsamt och svårt att höja avgiften om det skulle visa sig nödvändigt. Budgetutskottets ordförande menade att förslaget skulle ha en försumbar effekt när det gäller återuppbyggnaden av den nationella nivåns kapital och att en sänkning av avgiften innebar en välkommen förstärkning av församlingarnas ekonomi utan att tillföra utjämningssystemet några transfereringskostnader. Kyrkomötet beslöt efter debatt och omröstning att avslå utskottets förslag om sänkning av den allmänna utjämningsavgiften
Två budgetar som skiljer sig åt
Enligt kyrkoordningen skall budgeten upprättas med en del som avser den nationella nivån totalt och en del som omfattar utjämningssystemet och de medel Kyrkofondens styrelse förvaltar. Denna uppdelning illustreras i budgetskrivelsen av två tabeller, 4.5 Rambudget i sammanfattning (sid 35 i skrivelsen) och i bilagans tabell Kyrkofondens styrelses budgetförslag i sammanfattning (sid 44 i skrivelsen). I Kyrkofondens styrelses budgetförslag finns ett tillfälligt församlingsbidrag som inte finns i Kyrkostyrelsens förslag till budget.
Överväganden
Skrivelsen har en bra struktur men kan göras tydligare och fördjupas
Den struktur som skrivelsen fått gör det tydligt hur Svenska kyrkans utmaningar återspeglas i den verksamhet som planeras på nationell nivå. Förutsättningarna för verksamheten är väl beskrivna och utskottet upplever att skrivelsen ger ett gott underlag för Kyrkomötets styrning av verksamheten.
Utskottet konstaterar dock att det finns möjligheter att förbättra skrivelsen när det gäller att fördjupa analysen till exempel avseende medlemsutvecklingen och den demografiska utvecklingen. Också förutsättningarna för förortsförsamlingarna och den typ av ”kyrklig glesbygd” som växer fram där kunde ha varit värt en djupare analys. Mer utrymme hade också kunnat ges åt en analys av de skilda ekonomiska förutsättningarna som råder mellan kyrkans olika delar och nivåer och vad de ökande skillnaderna i detta avseende kan innebära för kyrkan i sin helhet.
Utskottet menar också att det är nödvändigt för Svenska kyrkan att den nationella nivåns verksamhetsplanering bygger på en väl underbyggd uppfattning om utvecklingen för kyrkan på längre sikt än tre år. Beslut om förändringar som har stor påverkan på Svenska kyrkans verksamhet måste tas med mycket god framförhållning. Här välkomnar utskottet de åtaganden i denna riktning som Kyrkostyrelsen gör i avsnitt 2.4.7 och utskottet har förhoppningen att detta aviserade arbete märks redan från nästa års planeringsdokument.
I sitt yttrande har Gudstjänstutskottet pekat på behovet av en fördjupad analys kring förutsättningarna för gudstjänstlivet i dagens samhälle och samhällsutveckling.
Inriktningsmålen bör motiveras bättre men nya centrala begrepp onödiga
Kyrkomötet har att ta ställning till tolv föreslagna inriktningsmål för verksamheten på den nationella nivån. De tolv mål som föreslås är oförändrade jämfört med föregående år. Utskottet konstaterar att det inte är helt självklart hur de föreslagna målen relaterar till de utmaningar som beskrivs eller till den verksamhet som planeras. Utskottet efterlyser därför till kommande kyrkomöte att skrivelsen tydligare beskriver motiveringen och analysen bakom respektive inriktningsmål.
Utskottet konstaterar att för vissa centrala uppgifter på den nationella nivån saknas det tydliga inriktningsmål. Detta gäller till exempel inriktningen på den nationella nivåns arbete med att stärka kyrkans relation till unga och inriktningen av den nationella nivåns utveckling av väl fungerande administrativa stödsystem i kyrkan. Utskottet menar att på dessa två områden har den nationella nivån tydligt identifierade utmaningar som hade kunnat motivera tydligare inriktningsmål.
Nuvarande inriktningsmål har delvis karaktären av förhållningssätt. Ur detta perspektiv saknar utskottet ett övergripande inriktningsmål som lyfter fram vårt gemensamma förvaltaransvar för skapelsen, för mer lika levnadsvillkor och för en hållbar utveckling.
När det gäller förslaget i motion 2006:32 delar Budgetutskottet Ekumenikutskottets åsikt att det inte tillför något i sak eller för styrningen av verksamheten att införa begreppen Global demokrati och Globala mänskliga rättigheter i styrdokumenten för den nationella nivån. Det motionären eftersträvar är väl tillgodosett särskilt när det gäller arbetet med internationell mission och diakoni. I den internationella nämndens planeringsunderlag för mål- och rambudgetskrivelsen framgår att arbetet med demokratifrågor och mänskliga rättigheter ingår i det arbete nämnden bedriver under de två teman I försoningens tjänst och Rätten till mat man valt för arbetet. Nämnden skriver också att man avser att utveckla folkbildningsarbetet kring livsstilsfrågor och dess koppling till globala miljö- och rättvisefrågor (vår kursivering).
Av denna anledning föreslår utskottet avslag på motion 2006:32
Samtalen med staten är mycket angelägna
Några mycket viktiga överenskommelser mellan staten och kyrkan i samband med relationsförändringen upphör från och med 2010. Utskottet vill understryka vikten av att Kyrkostyrelsen i sina samtal med staten säkerställer att kyrkan ges goda och långsiktigt stabila förutsättningar för sin verksamhet och inte minst för att bevara förmågan att vårda det kulturarv som kyrkan förvaltar men som har stor betydelse för alla som bor i Sverige.
Lokala utvecklingsinsatser är ett lokalt ansvar
Kyrkostyrelsen föreslår ett utökat utrymme för det riktade verksamhetsstödet som infördes i 2006 års kostnadsram. Kyrkolivsutskottet menar i sitt yttrande att det riktade stödet bör ges en tydligare struktur för att få avsedd verkan. Kyrkolivsutskottet har också framfört den principiella synpunkten att denna typ av resurser bör finnas men att stiften bör ges rollen att fördela det riktade stödet eftersom dessa bättre känner de lokala förhållandena. Budgetutskottet konstaterar att mål- och rambudgetskrivelsen innehåller ett generellt stiftsbidrag som ger stiften en god möjlighet att med stor flexibilitet ge ekonomiskt stöd utifrån det behov olika församlingar i stiftet har.
Budgetutskottet menar att det är viktigt att bevara den grundsyn som kyrkoordningen ger uttryck för och som innebär en långtgående lokal och regional självstyrelse. Ett riktat stöd från nationell nivå till enskilda församlingar undergräver en sådan grundsyn. Det kräver också en omfattande och kostsam administration. Utskottet menar därför att det inte är rimligt att, som Kyrkostyrelsen föreslår, ge utrymme för det riktade stödet hela planeringsperioden och dessutom utöka det med 50 miljoner kronor år 2007. Utskottet menar i stället att det riktade stödet bör avskaffas helt från år 2008.
Stöd till den lokala ekonomin bör utformas så att det underlättar en långsiktig verksamhetsplanering lokalt. Det finns en risk för att utvecklingsprojekt med tillfällig extern finansiering inte förmår skapa långsiktiga effekter.
Förstärk församlingarnas ekonomi och analysera behovet av nationellt kapital
Vilket utrymme som finns för en generell förstärkning av ekonomin lokalt beror bland annat på vilket syftet är med kapitalbindning på Svenska kyrkans nationella nivå. Kyrkostyrelsen har beslutat om en utredning som skall analysera behovet av och syftet med eget kapital på den nationella nivån. Budgetutskottet noterar med tillfredsställelse att Kyrkostyrelsen avser att slutföra denna utredning om det egna kapitalet under våren 2007. Utskottet förutser att Kyrkostyrelsens analys kommer att ge vid handen att det egna kapitalet på nationell nivå inte behöver vara så stort som nu budgeteras. I avvaktan på att denna analys presenteras för nästa års kyrkomöte föreslår utskottet ett tillfälligt generellt församlingsbidrag på 200 miljoner kronor i enlighet med förslaget i motion 2006:40 år 2007. Utskottet menar att det tillfälliga församlingsbidraget väl tillgodoser intentionerna bakom punkterna 2 och 3 i motion 2006:60 de närmaste åren och att dessa delar av motionen därför kan avslås i avvaktan på Kyrkostyrelsens fortsatta arbete.
Ekonomi- och egendomsutskottet föreslår i sitt yttrande över motion 2006:40 att återbetalningen skall vara behovsprövad och att stiften skall ges i uppdrag att pröva vilka församlingar som har störst behov av ett engångsbidrag. Budgetutskottet gör inte samma bedömning. Det finns en risk för att en sådan behovsprövning innebär stora åtaganden för stiften när det gäller att göra behovsprövningar medan en generell återbetalning innebär ett minimum av administrativa insatser. Budgetutskottet vill också betona att en överföring av medel från nationell nivå till den lokala nivån i sin helhet har goda förutsättningar att stärka alla församlingarnas känsla av samhörighet med kyrkans andra delar. Utskottet är därför inte berett att ersätta ett av Kyrkostyrelsen riktat stöd med ett av stiften riktat stöd.
Skapa flexibilitet och medvetenhet kring allmänna utjämningsavgiften
I motion 2006:60 punkt 1 föreslås att Kyrkomötet årligen skall ta ställning till den allmänna utjämningsavgiftens storlek och att avgiften skall kunna förändras utan att det krävs förändringar i kyrkoordningen. Budgetutskottet välkomnar detta. Förändringen innebär att frågan om utjämningsavgiftens storlek med nödvändighet måste aktualiseras varje år både i Kyrkostyrelsens arbete med mål och rambudget och i Kyrkomötets diskussion kring kyrkans ekonomi såväl nationellt som lokalt. Den debatt som blir följden av detta kommer att bidra till en ökad allmän medvetenhet om de ekonomiska realiteterna i församlingar, stift och på nationell nivå. Budgetutskottet föreslår därför att Kyrkomötet bifaller motion 2006:60 punkt 1.
Kyrkans delar måste samverka
De invändningar som utskottet framfört när det gäller det riktade verksamhetsstödet innebär inte att utskottet anser att varje lokal enhet i kyrkan måste klara sig själv. Svenska kyrkan är en samlad organisation och den styrka som det innebär att utgöra många delar i en stor organisation måste tas till vara. Utskottet vill understryka vikten av en ökande frivillig samverkan mellan kyrkans olika delar när det till exempel gäller att ta ansvar för verksamhet, att samarbeta kring administrativa uppgifter och att agera samlat som stor kund i förhållande till viktiga leverantörer. Här har både den nationella nivån och stiften möjlighet att främja en positiv utveckling och utskottet välkomnar den ambition som syns i mål- och rambudgetskrivelsen att på olika sätt öka samverkan inom Svenska kyrkan.
Viktigt med konsekvent och långsiktig opinionsbildning
Utskottet konstaterar att ett avsnitt i förra årets mål- och rambudgetskrivelse utgått i år. Det gäller beskrivningen av några gemensamma strategier för att nå inriktningsmålen. Utskottet menar att två av de strategier som beskrevs i detta avsnitt borde ha återkommit i årets skrivelse för att säkerställa ett konsekvent agerande i kyrkans uppdrag som opinionsbildare och förvaltare.
Den ena gemensamma strategin från 2005 var att ”Vi tar vårt ansvar för mission och diakoni särskilt inom områdena försoningsarbete, församlingsutveckling, ekumenik, religionsdialog, demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.” Denna strategi är särskilt väl förankrad i Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni men kan också tydliggöra viktiga områden att fokusera i Svenska kyrkans opinionsbildande och diakonala arbete i Sverige.
Den andra gemensamma strategin från 2005 som utskottet vill uppmärksamma är att ”Vi deltar i samhällsdebatten på ett sätt som präglas av vår tillhörighet till den världsvida gemenskapen och är inriktat på att värna människans värdighet och skapelsens integritet.” Utskottet konstaterar att denna strategi haft gott genomslag i den nationella nivåns opinionsbildande arbete de senaste åren och väl kan behållas även under den kommande planeringsperioden. Det är viktigt att Svenska kyrkan tydligt uppträder som en del av den världsvida kyrkan och ständigt påminner om vårt gemensamma ansvar för skapelsen, miljön, mer lika levnadsvillkor och en hållbar utveckling.
Vi föreslår avslag på motion 2006:46
Synpunkterna i motion 2006:46 om insamlingsmål har i någon mån redan beaktats genom att flera av insamlingsmålen stryks och att den fortsatta målöversynen syftar till att bättre än i dag se samman kommunikations- och insamlingsarbetet, eftersom insamlingsverksamhet snarare är en del av medlemskommunikationen än en separat verksamhet. När det gäller frågan om huruvida information och insamling ska vara en eller två avdelningar konstaterar utskottet att det är Kyrkostyrelsen som i sin arbetsordning reglerar vilka avdelningar som skall finnas på kyrkokansliet. Om Kyrkostyrelsen anser att organisationen inte på ett tillfredsställande sätt bidrar till att verksamhetens mål nås kan denna ses över utan att det krävs något kyrkomötesuppdrag. Erfarenheten av de senaste årens omorganisation av kyrkokansliet och förändringar i planeringsarbetet är dock att antalet mål har minskat vilket förbättrar möjligheten att styra och följa upp verksamheten. Att bedriva informations- och insamlingsarbetet i två olika avdelningar skulle snarare verka i riktning mot flera mål än mot färre.
Motion 2006:46 föreslår också att församlingsutveckling får en mer framträdande roll i kommande målarbete. Enligt kyrkoordningen skall den nationella nivån stödja stiftens arbete för utveckling av församlingslivet. Den församlingsutvecklande verksamheten sker alltså i dialog med stiften och uttrycks i mål- och rambudgetskrivelsen främst genom inriktningsmålet om ”Kyrkans förmåga”, men även genom inriktningsmål om ”Språkliga minoriteter”, ”Särskilda situationer” och ”Tillgänglighet”. Utskottet vill understryka den principiella vikten av att den nationella nivån inte formulerar mål som hör hemma på övriga nivåer. Budgetutskottet vill också varna för strävan efter att allt som är viktigt för Svenska kyrkan skall synas i den nationella nivåns målarbete. Det kan lätt leda till tanken att det som inte syns i nationella nivåns målarbete är oviktigt för kyrkan och i en situation där det är troligt att de ekonomiska resurserna krymper även på nationell nivå är det inte realistiskt att den nationella nivån skall kunna ha mål eller tjänster för allt som är viktigt för kyrkans alla delar.
Med detta föreslår Budgetutskottet att Kyrkomötet avslår motion 2006:46.
Uppsala den 29 september 2006
På Budgetutskottets vägnar
Marianne Kronberg
Närvarande: Marianne Kronberg, ordförande, Monica Lago, Lars Starkerud, Birger Wernersson, Britas Lennart Eriksson, Kjerstin Sörngård Thulin, Sven Esplund, Thomas Jönsson, Stefan Jonäng, Mats Lindblad, Ulla Samuelsson, Ulla Dahlberg, Bertil Persson, Gustav Thorstensson och Ingemar Karlén.
Biskop Esbjörn Hagberg har deltagit i utskottets överläggningar.
Reservationer
Det riktade stödet bör rymmas även i 2008 års planeringsram
Förra årets Kyrkomötesbeslut innebar att ett riktat stöd skulle anslås åren 2006, 2007 och 2008. Jag anser att Kyrkomötet i årets beslut om rambudget bör stå fast vid detta och medge utrymme för det riktade stödet i planeringsramen för 2008. Jag reserverar mig därför till förmån för att utskottet på sidan 7 anger att det riktade stödet avskaffas helt år 2009 och att utskottets förslag till Kyrkomötesbeslut punkt 3 lyder:
Kyrkomötet beslutar medge planeringsram för 2008 till 2 254 miljoner kronor.
Uppsala 29 september 2006
Ulla Dahlberg
Låt det riktade stödet vara kvar och avslå det tillfälliga församlingsbidraget
Vi reserverar oss mot utskottets förslag under avsnitten
♦ Lokala utvecklingsinsatser är ett lokalt ansvar och
♦ Förstärk församlingarnas ekonomi och analysera behovet av nationellt kapital.
Utskottets majoritet har dels föreslagit att det av föregående kyrkomöte beslutade riktade stödet till församlingarna om 20 miljoner kronor årligen skall upphöra från 2008. Majoriteten har också motsatt sig den av Kyrkostyrelsen föreslagna utökningen av det riktade stödet med 50 miljoner kronor 2007. Vi föreslår att det riktade stödet inryms i planeringsramarna i enlighet med Kyrkostyrelsens förslag.
Majoriteten föreslår vidare att ett engångsbelopp på 200 miljoner kronor skall fördelas ut till församlingarna med ett lika stort belopp per församlingstillhörig. Vi motsätter oss också detta. Enligt vår uppfattning torde medel av den storlek som här föreslås bli fördelade till församlingarna i första hand ha ett symbolvärde men det torde emellertid inte leda till åtgärder som ger bestående resultat i församlingarnas ekonomi.
För flertalet församlingar ger gemensamma åtgärder för att utveckla arbetsformer såväl inom administrativa områden som inom församlingsarbete högre effekt på lång sikt. Vi anser att väl samordnade projekt inom och över stiftsgränserna är den riktiga formen för åtgärder av det slag som följer av Kyrkostyrelsens förslag. Ett särskilt anslag är således en mer effektiv väg att nå önskad långsiktig utveckling i kyrkan.
Av denna anledning reserverar vi oss till förmån för att Kyrkomötet beslutar i enlighet med Kyrkostyrelsens förslag i sin helhet och för avslag på motion 2006:40 och motion 2006:60. Vårt förslag till beslut blir därför i stället för Budgetutskottets förslag:
1. Som utskottet
2. Kyrkomötet beslutar att fastställa ramen för de nationella kostnaderna år 2007 till 2 173 miljoner kronor.
3. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2008 till 2 254 miljoner kronor.
4. Kyrkomötet beslutar att medge planeringsram för 2009 till 2 412 miljoner kronor.
5-7 Som utskottet
8. Kyrkomötet beslutar avslå motion 2006:40.
9. Kyrkomötet beslutar avslå motion 2006:60 punkt 1.
10-13 Som utskottet.
Uppsala 29 september 2006
Monica Lago Lars Starkerud Britas Lennart Eriksson
Birger Wernersson Kjerstin Sörngård Thulin
Särskilt yttrande
Låt stiften sköta utbetalning av församlingsbidraget.
Vi anser att det tillfälliga församlingsbidraget 2007 inte bör fördelas schablonmässigt utifrån antalet tillhöriga. Bidraget bör i stället utbetalas via stiften till de församlingar som har störst behov. Stiften har den nödvändiga kunskapen om de ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningarna för de olika församlingarna inom stiftets gränser. Det är därför naturligt att ansvaret för den slutliga fördelningen av engångsbidraget görs av stiften.
Uppsala den 29 september 2006.
Stefan Jonäng Mats Lindblad
Ulla Samuelsson Ingemar Karlén
Bilaga 1
Redovisning av konsekvensändringar i tabellerna
Utskottets förslag till beslut innebär att uppgifterna i några av tabellerna i Mål- och rambudgetskrivelsen förändras. Dessa förändringar redovisas i denna bilaga.
Tabell: Översikt över den nationell nivåns ekonomi (sid 23 i KsSkr 2006:1). Förändringarna understrukna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detalj-
|
Föreslagen rambudget
|
Nuvarande
|
Enhet: miljoner kronor
|
Utfall
|
budget
|
|
|
|
rambudget
|
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allmän utjämningsavgift
|
741
|
752
|
761
|
779
|
797
|
761
|
778
|
Generell utjämning
|
-4
|
-1
|
-2
|
-2
|
-2
|
-4
|
-5
|
Individuella bidrag
|
-260
|
-269
|
-254
|
-244
|
-236
|
-287
|
-280
|
Nationell finansiering
|
-370
|
-393
|
-424
|
-442
|
-522
|
-407
|
-447
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Res. före finansförv.
|
107
|
89
|
81
|
91
|
37
|
63
|
46
|
Reglering pensioner
|
-91
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Finansförvaltning
|
740
|
226
|
260
|
282
|
298
|
240
|
253
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:a före temp. bidrag
|
755
|
315
|
341
|
373
|
335
|
303
|
299
|
Tillfälligt bidrag
|
|
|
-200
|
|
|
|
|
Årets resultat
|
755
|
315
|
141
|
373
|
335
|
303
|
299
|
Tabell: Totala kostnader (sid 32 i KsSkr 2006:1). Uppgifterna i rambudgetkolumnerna förändrade
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
Nuv.
|
Nuv.
|
Enhet: miljoner kronor
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
rambdg
|
rambdg
|
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Exkl temporära bidrag
|
1 951
|
1 978
|
2 123
|
2 234
|
2 392
|
2 120
|
2 244
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillfälligt bidrag
|
-
|
-
|
200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Totala kostnader
|
1 951
|
1 978
|
2 323
|
2 234
|
2 392
|
2 120
|
2 244
|
Tabell: Eget kapital och balansomslutning (värden per 31 december respektive år). (Sid 32 i KsSkr 2006:1). Rambudgetkolumnerna förändrade.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Föreslagen rambudget
|
Nuvarande
|
Enhet: miljoner kronor
|
|
budget
|
|
|
|
rambudget
|
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Eget kapital
|
4 607
|
4 922
|
5 063
|
5 435
|
5 771
|
4 660
|
4 959
|
Målvärde
|
|
3 474
|
3 543
|
3 614
|
3 687
|
3 760
|
3 655
|
3 728
|
Över målvärde
|
1 133
|
1 379
|
1 449
|
1 749
|
2 011
|
1 005
|
1 231
|
Konsolidering
|
133%
|
139%
|
140%
|
147%
|
153%
|
127%
|
133%
|
Balansomslutning
|
7 201
|
7 201
|
7 342
|
7 715
|
8 050
|
7 088
|
7 387
|
Soliditet
|
|
64%
|
68%
|
69%
|
70%
|
72%
|
66%
|
67%
|
Tabell: Rambudget i sammanfattning (sid 35 i KsSkr 2006:1). Förändrade värden i förhållande till Kyrkostyrelsens förslag understrukna.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Föreslagen rambudget
|
Nuvarande
|
Enhet: miljoner kronor
|
|
budget
|
|
|
|
rambudget
|
|
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utjämningsavgifter
|
1 341
|
1 367
|
1 390
|
1 426
|
1 465
|
1 412
|
1 458
|
|
Kollekter och gåvor
|
242
|
211
|
216
|
216
|
227
|
212
|
212
|
|
Bidrag, Sida och EU
|
106
|
110
|
111
|
107
|
106
|
137
|
139
|
|
Kyrkoantikvarisk ersättning
|
271
|
235
|
305
|
395
|
465
|
300
|
350
|
|
Övriga bidrag
|
67
|
47
|
71
|
76
|
69
|
35
|
33
|
|
Finansförvaltning
|
770
|
262
|
298
|
319
|
334
|
272
|
285
|
|
Övriga intäkter
|
28
|
18
|
19
|
20
|
20
|
19
|
17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa intäkter
|
2 824
|
2 250
|
2 410
|
2 558
|
2 685
|
2 387
|
2 494
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utjämningsbidrag
|
-865
|
-885
|
-1 085
|
-894
|
-905
|
-942
|
-965
|
|
Lämnade bidrag
|
-557
|
-566
|
-637
|
-708
|
-780
|
-642
|
-705
|
|
Övriga externa kostnader
|
-295
|
-264
|
-304
|
-318
|
-375
|
-246
|
-268
|
|
Personal
|
|
-234
|
-263
|
-287
|
-294
|
-302
|
-269
|
-275
|
|
Budgetreserv
|
|
|
-10
|
-20
|
-30
|
-20
|
-30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa kostnader
|
-1 951
|
-1 978
|
-2 323
|
-2 234
|
-2 392
|
-2 120
|
-2 244
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pensionsreglering
|
-91
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRÄNDRING DESTINERADE MEDEL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ändamålsdestinerade
|
-27
|
10
|
6
|
12
|
10
|
10
|
17
|
|
Verksamhetsdestinerade
|
0
|
33
|
47
|
37
|
32
|
26
|
31
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa förändring
|
-27
|
43
|
53
|
49
|
42
|
36
|
48
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÅRETS RESULTAT
|
755
|
315
|
141
|
373
|
335
|
303
|
299
|
Bilaga 2
|
|
|
Kyrkomötet
Gudstjänstutskottets yttrande
2006:1y
|
|
|
Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007-2009
|
|
Till Budgetutskottet
Gudstjänstutskottet har getts tillfälle att yttra sig över Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2006:1 Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007-2009.
Utskottet noterar med tillfredsställelse att Kyrkostyrelsen under rubriken Aktuella utmaningar för Svenska kyrkan bland annat nämner temat Gudstjänsternas förankring och förnyelse. Angelägna områden som Gudstjänstutskottet särskilt vill bevaka är arbetet för en tillgänglig kyrka med delaktighet och engagemang, gudstjänstutveckling samt det fortsatta arbetet med förnyelsen av kyrkans böcker.
Utskottet vill peka på betydelsen av att den aktuella samhällsutvecklingen, som innebär mångfald i trosyttringar och religionstillhörighet, får konsekvenser även för dessa frågor. Utskottet föreslår därför att avsnitt 2.4.3, En tillgänglig kyrka med delaktighet och engagemang, i det fortsatta arbetet kompletteras med ett mångfaldsperspektiv. Utskottet konstaterar vidare att det finns ett stort behov av att öka kunskapen kring religionsdialog. En fråga som behöver besvaras är denna: När kan kristna fira gudstjänst med människor av annan religionstillhörighet? Frågan är aktuell redan idag och kommer att bli det i allt högre grad framöver. Utskottet ser ett behov såväl av ökad kunskap som av ökad tydlighet.
Uppsala den 27 september 2006
På Gudstjänstutskottets vägnar
Glenn Håkansson
Närvarande: Glenn Håkansson, ordförande, Timmy Leijen, Ulla-Britt Emanuelsson, Carina Hallesten Hansson, Anna Karin Hammar, Mats Hagelin, Ingegerd Flock Andersson, Lisbet Båfält, Gerd Johansson, Anders Åkerlund, Fredrik Nilsson, Kerstin Hesslefors Persson, Marianne Kronbäck, Christina Holmgren och Kaya Ålander.
Biskoparna Martin Lind och Caroline Krook har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 3
|
|
|
Kyrkomötet
Kyrkolivsutskottets yttrande
2006:1y
|
|
|
Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007-2009
|
|
Till Budgetutskottet
Kyrkolivsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över KsSkr 2006:1 Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2007-2009 i de delar som berör utskottets beredningsområde. Utskottet har granskat mål och rambudgeten för Planeringsavdelningen samt ärkebiskopens kansli, Informationsavdelningen samt Avdelningen för utbildning, forskning och kultur. Till underlag har utskottet förutom Kyrkostyrelsens skrivelse haft det planeringsunderlag från dessa avdelningar som ligger till grund för skrivelsen.
Utskottet har ett positivt helhetsintryck av årets mål och rambudgetskrivelse. Utskottet konstaterar att flera av de frågor som utskottet under de senaste årens kyrkomöten betonat som angelägna nu finns med i planeringen för den kommande treårsperioden.
Som exempel på detta kan nämnas att utskottet har tidigare lämnat ett förslag om att tillgänglighetsaspekten bör finnas med i den nationella nivåns inriktningsmål vilket nu har tillgodosetts i skrivelsen. Utskottet ser positivt på de satsningar som planeras för att ge barn och unga förutsättningar för att få en uthållig och förtroendefull relation till Gud och medmänniskor samt för att ge dem en stärkt delaktighet i församlingens och kyrkans liv. Vidare konstaterar utskottet att det behövs en ständig utveckling av dopuppföljning och konfirmandarbete för att dessa skall behålla sin aktualitet.
Utskottet har vid flera tillfällen påtalat vikten av att den nationella nivån tar ett tydligt ansvar för integrationsarbetet och för invandrar- och flyktingfrågor i övrigt. Det är därför med stor tillfredsställelse utskottet konstaterar att det numera finns en handläggare på Avdelningen för utbildning, forskning och kultur som arbetar med dessa frågor.
Med anledning av det förslag om särskilda medel för lokala utvecklingsinsatser som inryms i den föreslagna budgeten vill utskottet uttala en viss tveksamhet till att ekonomiska medel går från den nationella nivån direkt till församlingar. Utskottet ifrågasätter inte de budgeterade medlen men anser att det av principiella skäl istället skulle vara stiften som fick och fördelade utvecklingsstödet till församlingarna. Detta skulle dessutom kunna förstärka de församlingsutvecklande insatserna ifrån stiftens sida. Samtidigt kan utskottet se att det finns en poäng i att den nationella nivån skall finnas kvar i detta arbete men självklart i ett nära samarbete med stiften. Arbetet med det riktade utvecklingsstödet behöver ges en tydligare struktur så att den växtkraft som finns i församlingarna kan få näring.
Utskottet är tveksamt till om det finns tillräckliga medel avsatta i budgeten för att man skall kunna uppnå det effektmål, som finns angivet i Informationsavdelningens underlag för mål och rambudgetskrivelsen, om att 60 procent av medlemmarna i Svenska kyrkan skall ha en positiv uppfattning om Svenska kyrkan år 2010.
Uppsala den 27 september 2006
På Kyrkolivsutskottets vägnar
Vanja Björsson
Närvarande: Vanja Björsson, ordförande, Bo E Nilsson, Birgitta Lindén, Rolf Forslin, Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand, Åsa Ek, Per-Henrik Bodin, Olof Kjellström, Elisabet Nilsson, Lena Petersson, Roland Johansson, Michael Martinson, Kerstin Zetterberg och Terence Hongslo.
Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 4
|
|
|
Kyrkomötet
Ekumenikutskottets yttrande
2006:2y
|
|
|
Global demokrati och globala mänskliga rättigheter
|
|
Till Budgetutskottet
Ekumenikutskottet har getts tillfälle att yttra sig över Motion 2006:32.
Utskottet menar att arbete för demokrati och mänskliga rättigheter i ett internationellt sammanhang redan nämns som högt prioriterade områden i målskrivningarna för Svenska kyrkans arbete på nationella nivån.
Vidare anser utskottet att det inte tillför något i sak om begreppet ”global” förs in i KsSkr 2006:1 Mål och rambudget.
Enligt utskottets mening finns det därför sammantaget inte skäl att bifalla Motion 2006:32.
Uppsala den 28 september 2006
På Ekumenikutskottets vägnar
Gerd Gullberg-Johnson
Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Inger Olander, Bengt-Åke Gustafsson, Agneta Brendt, Lars Stjernkvist, Karin Uggla, Anna Lena Wik-Thorsell, Margareta Nisser-Larsson, Inga Alm, Erik A Egervärn, Birgitta Wrede, Angela Boëthius, Anders Novak, Margareta Nybelius och Anki Erdmann.
Biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 5
|
|
|
Kyrkomötet
Kyrkolivsutskottets yttrande
2006:2y
|
|
|
Årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2005
|
|
Till Budgetutskottet
Kyrkolivsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över KsSkr 2006:2 Årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2005 i de delar som berör utskottets beredningsområde dvs. Planeringsavdelningen samt ärkebiskopens kansli, Informationsavdelningen samt Avdelningen för utbildning, forskning och kultur. Utskottet har även getts tillfälle att yttra sig över motion 2006:46 om mål och måluppfyllelser i årsredovisningen 2005.
Årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2005
Utskottet kan åter konstatera att den tryckta årsredovisningen har såväl väl fungerande som en tilltalande utformning som väl svarar mot de önskemål Kyrkomötet haft.
Utskottet påtalade redan förra året att det i bilagan till årsredovisningen ibland var svårt att helt tydligt uppfatta innebörden i de frågetecken som angavs i tabellerna när det hade skett en avvikelse i måluppfyllelsen. Utskottet påpekade då att en mer utförlig kommentar till målavvikelserna borde eftersträvas. Även i samband med behandlingen av årets skrivelse uppkom sådana svårigheter och utskottets önskemål om en utförligare kommentar till målavvikelserna kvarstår därför.
Mål och måluppfyllelser i årsredovisningen 2005
I motion 46 föreslås bl.a. att församlingsutveckling skall ges en mer framträdande roll i kommande i målskrivningar. Utskottet konstaterar att församlingsutveckling är en av flera viktiga frågor för kyrkans framtid. Självklart kan och skall den ske på den lokala nivån och har dessutom en tydlig plats i stiftens arbete genom deras ansvar att främja och ha tillsyn över församlingarna. Att detta är en väsentlig fråga för kyrkans framtid anser utskottet även bör avspeglas i den nationella nivåns målarbete.
Uppsala den 27 september 2006
På Kyrkolivsutskottets vägnar
Vanja Björsson
Närvarande: Vanja Björsson, ordförande, Bo E Nilsson, Birgitta Lindén, Rolf Forslin, Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand, Åsa Ek, Per-Henrik Bodin, Olof Kjellström, Elisabet Nilsson, Lena Petersson, Roland Johansson, Michael Martinson, Kerstin Zetterberg och Terence Hongslo.
Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar
Bilaga 6
|
|
|
Kyrkomötet
Ekonomi- och egendomsutskottets yttrande
2006:1y
|
|
|
Tillfälligt församlingsbidrag
|
|
Till Budgetutskottet
Ekonomi- och egendomsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2006:40.
Ekonomi- och egendomsutskottet ställer sig positivt till motionärens förslag om engångsbidrag i situationer där den nationella nivåns kapital överstiger en nivå som kan anses försvarlig. Utskottet anser dock att hanteringen av engångsbidrag inte bör ske på det sätt som motionären föreslår i sin motion.
Utskottet anser det vara av vikt att bidragen inte fördelas schablonmässigt utifrån antalet tillhöriga. Bidragen bör istället utbetalas till de församlingar som har störst behov av dem. Mot bakgrund av detta bör bidragen utbetalas via stiften. Stiften har den nödvändiga kunskapen om de ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningarna för de olika församlingarna inom stiftets gränser. Det är således naturligt att ansvaret för den slutliga fördelningen av engångsbidrag ligger hos stiften. För att säkerställa att stiften sinsemellan har en likartad syn på hanteringen av bidraget bör kriterier/mål för bidragets användning fastställas av Kyrkostyrelsen.
Uppsala den 27 september 2006
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Stig Eriksson
Närvarande: Stig Eriksson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Gunilla Johansson, Ingrid Karlsson, Sigvard Olsson, Jan Nilsson, Nils Furtenbach, Ingvar Eriksson, Kerstin Larsson, Sten Persson, Peter Bernövall, Bo Lindell, Kurt Hedman, Birgit Friggebo och Marja Hillerström.
Biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 7
|
|
|
Kyrkomötet
Ekonomi- och egendomsutskottets yttrande
2006:2y
|
|
|
Minska församlingarnas kostnad för den nationella nivån!
|
|
Till Budgetutskottet
Ekonomi- och egendomsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2006:60.
Frågan om storleken på den nationella nivåns egna kapital är viktig. Frågan hör intimt samman med hur den nationella nivån skall finansieras, och därmed även med utformningen av utjämningssystemet. Utskottets majoritet menar således att en sänkning av den allmänna utjämningsavgiften inte kan behandlas isolerat. För att kunna föra en helhetsinriktad diskussion bör Kyrkomötet istället invänta en redovisning av Kyrkostyrelsens utredning rörande det egna kapitalet. Utskottet skulle även välkomna att Kyrkostyrelsens pågående utredning åtföljs av en förnyad utredning av utjämningssystemet.
Utskottets minoritet ställer sig bakom motionen. De framhåller att det är av stor vikt att inte skapa en överkapitaliserad nationell nivå samtidigt som församlingar och samfälligheter möter stora ekonomiska utmaningar. De menar att motionen inte bara har en ekonomisk dimension utan i förlängningen även handlar om förtroende mellan nationell och lokal nivå.
Uppsala den 27 september 2006
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Stig Eriksson
Närvarande: Stig Eriksson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Gunilla Johansson, Ingrid Karlsson, Sigvard Olsson, Jan Nilsson, Nils Furtenbach, Ingvar Eriksson, Kerstin Larsson, Sten Persson, Peter Bernövall, Bo Lindell, Kurt Hedman, Birgit Friggebo och Marja Hillerström.
Biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 8
|
|
|
Kyrkomötet
Kyrkorättsutskottets yttrande
2006:11y
|
|
|
Minska församlingarnas kostnader för den nationella nivån
|
|
Till Budgetutskottet
Kyrkorättsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över Mot 2006:60, Minska församlingarnas kostnader för den nationella nivån.
I motionen föreslås att kyrkoordningens 44 kap. 3 § ändras så att storleken på den allmänna utjämningsavgiften fastställs årligen av Kyrkomötet.
Om förslaget införs i kyrkoordningen skall också anges från vilken tidpunkt bestämmelsen träder i kraft.
Kyrkorättsutskottet har inget ur kyrkorättslig synpunkt att erinra mot förslaget.
Uppsala den 27 september 2006
På Kyrkorättsutskottets vägnar
Lars Johnsson
Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Nanna Tranströmer , Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Carl Korch, Lennart Andersson, Inger Persson, Stig-Göran Fransson, Sonja Grunselius, Gunnel Lagerkvist, Inger Dafgård, Anders Roos, Karl Gunnar Svensson, Vivianne Wetterling och Eric Muhl.:
Biskop Hans Stiglund har deltagit i utskottets överläggningar.   
|